Dagboken

Välkommen till min dagbok.
Här kommer, då och då, att berättas om små händelser som rör mig. Från och med juni 2014 är det Tina, Alice dotter, som sköter Dagboken.

År 2001År 2002År 2003År 2004År 2005År 2006År 2007År 2008År 2009År 2010
År 2011År 2012År 2013År 2014År 2015År 2016

Tisdagen den 23/12-14
God Jul alla vänner. Nu har vi äntligen fått snö, bästa julklappen!

Lördagen den 20/12-14
Här har hänt grejer! Roger och Maria har fått en valp...jag menar en bäbis...fast jag vet inte riktigt vad bäbis är för jag har inte träffat honom än. Cooper har däremot träffat Anton och han sa att det var ungefär som att träffa en valp. Antar att han menar som när han fick nosa på mig för första gången, en dag när mamma Brallan gick iväg för att dricka vatten. Det ska bli spännande att träffa den där bäbisen så småningom. Nu verkar det vara rätt ansträngande för så här trött blir man då.

Trötta!

Söndagen den 30/11-14
Jag har hört rykten om att matte och Carro ska åka till stugan i morgon och JAG ska få följa med! Det var länge sen vi var där nu, ska bli kul! Det finns mycket gott i skåpen där....

Lördagen den 22/11-14
I morse när jag kom ut var det vitt överallt! Äntligen! Jag var tvungen att springa flera varv ute på gården. Hoppas den inte tinar bort nu...

Ja...äntligen!

Måndagen den 17/11-14
Är det nån som kan tala om när vintern kommer? Vore rätt kul om man fick rejsa i snödrivor eller leta sork under snön. Just nu är det bara blött blött blött.

Måndagen den 3/11-14
Hej!
Var ett tag sen sist. Matte och husse kom faktiskt tillbaka efter semestern. Nu har jag varit på semester, eller fortsättningskurs kan man säga. Förra kursen i att bli fjällinspektör slutade ju inte så bra, så jag skulle få göra ett nytt försök i helgen. Det gick riktigt bra, och jag tycker Jan var duktig som inte försvann från mig. Han höll i kopplet hela tiden. Jag tror att jag ska ha en annan specialitet än mamma Brallan hade. Hon var ju lite av expert på vindskydd och vägtrummor. Jag tänker bli expert på ledernas skick. Det måste vara viktigt för alla i fjällen....?
Sen har jag börjat förstå varför Brallan hade så brått att följa med Jan: Man får jättegod mat där. Olika sorter i lager i matskålen!

Tisdagen den 30/9-14
Hjälp.....matte har tagit fram resväskan. Antar att det blir nån resa långt borta, som inte jag kan följa med på, för då brukar hon ta fram ryggsäcken. Undrar hur det blir nu?
Tur att jag har pappa Cooper och kompisarna Sören o Gimli.

Fredagen den 19/9-14
Nu känner jag mig färdigvilad och återställd från mina äventyr på fjället, men min mage är inte nöjd. Jag skulle kunna äta hur mycket som helst! Trist att matte är så noga med tilldelningen och tycker jag ser fin ut i min bantade version....

Måndagen den 8/9-14
Nu är det skönt att sova i sin egen säng

Skönt med sin egen säng!

Här kommer jag med den snälla farbrorn (som gav mig leverpastej)

Min räddare och jag och en flygplatsjobbare.

Måndagen den 8/9-14
Här kommer helikoptern som jag sitter i med mina räddare.

Jag landar med helikopter på Frösö flygplats.

Oj, vad mycket som hänt sen sist jag skrev. Först var jag i stugan med matte och hennes systrar plus hunden Cleo och en jättesnäll kille som hette Arvid (en son till en av mattes systrar). Vi gick på olika fjällturer i tre dar och jag lärde mig hoppa på stenar över vattendrag (nåt jag skulle ha användning för senare...). En gång plumsade jag ner i en bäck, jag som inte gillar att bada! Cleo o jag var kompisar och bråkade inte en endaste gång.
När vi kom hem blev det en dags vila innan jag följde med Jan till Ljusnedal. Jag skulle fortsätta med min test att överta mamma, Brallans, roll som fjällinspektör. Det gick bra i två dar, men den tredje dan tappade jag bort Jan när vi fick en tur upp vid Djupdalsvallen ovanför Bruksvallarna. Det var inte kul kan jag tala om, Jag letade och letade och sen kom jag långt upp på fjället och bara gick och gick. Sen har jag hört att alla här hemma var ute och letade. T.o.m en hund som heter Raja var ute och spårade mig, men då var jag redan långt ute på fjället. Efter tre dar hittade jag snälla människor, som var ute och jagade ripa. Dom tog hand om mig och gav mig lite mat. Sen ringde dom till husse och berättade. Gissa om dom blev glada här hemma! Jag fick sova i en bur hos dom snälla människorna och sen kom en helikopter och hämtade oss dan efter. Ganska spännande men lite gungigt. När helikoptern landade på Frösön fanns matte och Roger där.
Oj vad det är skönt att vara hemma igen, nu ska jag bara sova, sova, äta, äta och vila och kramas mycket!
Nu är den stora frågan: Jag blir nog ingen riktig fjällinspektör som mamma, Brallan, då får man inte gå vilse på fjället, men jag har i alla fall lärt mig en massa!

Lördagen den 2/8-14
Oj va varmt det har varit, nu är det lite skönare ute. När det var så där varmt gick vi ner till byns badställe vid Locknesjön. Gimli kastar sig i och simmar efter flytgrejer, Cooper är lite försiktigare, men simmar runt med Roger. Själv blöter jag fötterna (på sin höjd).....En gång bar Roger ut mig i vattnet och jag fick simma in till stranden...ingen höjdare....har bestämt att vatten är inte min grej!

Tisdagen den 22/7-14
Tina:
Jag har testat att följa med Jan till fjällstugan i Ljusnedal. Om jag sköter mig, kanske jag får överta mammas jobb som fjällinspektör. Det vore spännande. Åtminstone på sommaren, jag är ju inte så förtjust i vinter....
Det gick i alla fall bra den här gången. Det blir visst en provanställning från början...

Tisdagen den 10/6-14
Tina:
Det är väldigt tomt efter mamma Alice. På dagarna har jag sällskap av pappa Cooper och Sören o Gimli, men på kvällarna känns det ensamt. Matte säger att jag har blivit klängig. Ja, jag gillar ju att sitta i knä, det får jag alltid göra med Caroline. Därför brukar jag och matte gå ut på en kvällspromenad, då somnar jag bättre.

Onsdagen den 21/5-14
Denna soliga, varma, härliga försommardag var vi tvungna att säga adjö till vår solstråle Alice (Brallan). Hon blev drygt 13 år och var pigg och alert nästan ända till slutet. För två dagar sen blev hon hastigt dålig, ville inte äta, bara sova.
Hon fick lugnt somna in hemma med oss vid sin sida.
Nu tror jag hon springer runt på fjällen i hundhimlen och gör sina inspektioner!
Kram Brallan från oss alla!

Alice, den stora fjällinspektören

Tisdagen den 29/4-14
Nu är jag hemma igen! Det var toppen i Ljusnedal. Vi var ute på olika turer varje dag. En del dagar åkte Jan skidor. Jag tror det beror på att jag springer så fort så han hinner inte med om han inte åker skidor! En sak var lite synd...dom har rivet hängbron över Ljusnan och byggt en ny vanlig bro...inte alls lika spännande.
Förra veckan fick vi besök av matte, husse och Tina. Det var båda kul och lite jobbigt....jag vill ju helst äta upp all god mat själv.
I morgon kväll är det visst en sån där kväll när det kan höras pang bom ute. Gör inte mig nåt, men jag hoppas Cooper sätter på sig öronpropparna!

Fredagen den 18/4-14
Idag fyller Tina 7 år och eftersom Alice är i Ljusnedal får väl jag, matte, skriva och gratulera henne på den stora dagen!
Vi vill även passa på att önska alla en Glad Påsk!

Glad påsk och Grattis Tina!

Tisdagen den 8/4-14
Idag åker jag till Ljusnedal med Jan och blir borta i två och en halv vecka! Va skönt det ska bli med semester, fast vi latar oss inte...det blir säkert många turer upp på fjällen. Som vanligt är det många vindskydd som ska inspekteras och städas efter vintern. Har man tur kanske nån lämnat en varmkorv!
För några dar sen hittade Maria på en rolig lek. Vi skulle leta Frolic i tallarna på gården. Om man nosade sig fram hittade man frolicbitar instuckna i barken. Det var jättekul och ganska lätt när man kom på det. Det vill jag gärna göra om!

Det växer Frolic i tallen!

Torsdagen den 6/3-14
Här kommer en bild på kortet jag fick av Jan. En bild på en hundgangster. Om han finns i Härjedalen ska jag nog se till att han försvinner!

Födelsedagskort från Jan, en bild på en hundgangster!

Idag fyller jag 13 år! Jag blev firad med en minitårta. Den hade lager av leverpastej, skinka och ost. Överst satt två morotsljus, matte tyckte kanske det var jobbigt att sätta dit 13 stycken....
Den var i alla fall god, fast lite svåräten. Jag fick jaga den runt på köksgolvet och det blev Tina som städade bort smulorna.
Jag har fått ett fint (eller kanske inte så fint när man tittar på motivet...) kort av Jan. Han vill att jag ska åka till Ljusnedal i april och hålla ordning på vindskydden i Härjedalen. Japp, jag är redo.....får lägga in en bild av kortet senare.

Min födelsedagsbakelse

Torsdagen den 27/2-14
Jag är på en kortutflykt till Mårdis, med matte, husse och Tina. Alldeles nyss var vi ute på en promenad och då sprang en lymmel tvärs över vägen. Undrar om det blir en sån sommar i år när det kryllar av lymmlar på fjället??
Förra veckan var jag i Ljusnedal, men där såg jag ingen lymmel.

Söndagen den 2/2-14
Hmmm....vi blev inte bjudna på nåt födelsedagskalas av Cooper, men han blev bjuden på kalas borta har vi hört. Hos Sören o Gimlis Momma. Dom blev bjudna på plätt-tårta fylld med leverpastej och Frolic. Det ska jag önska mig på min födelsedag också....men jag vet inte om jag bjuder Cooper, Sören o Gimli då.....

Lördagen den 1/2-14
Hipp hipp hurra för Cooper idag!
Idag fyller Cooper 8 år. En man i sin bästa ålder! Undrar om han bjuder på nåt kalas?

Lördagen den 11/1-14
Puuh! Nu är man hemma igen, både kul och lite trist...Jan hjälpte mig skriva i Gästboken när vi var i hans stuga. Ni såg väl hur många hundar jag träffat! Det var en stor gråhund, som tänkte brotta ner mig, men det gick bra.
Nu ska jag sova och ta igen mig efter all motion jag fått dom här dagarna.
Vi hörs!

Onsdagen den 1/1-14
Ville bara titta in och säga Gott Nytt Hundår innan jag drar till fjälls. Åker till Ljusnedal med Jan idag. Där finns säkert snö!